TZ_Herecké mistrovství Hany Bauerové
Divadelní čas, který je ve své podstatě tím nejprchavějším, má přesto schopnost některé z hereckých osobností proměňovat v legendy. Takovou legendou Jihočeského divadla je nesporně Hana Bauerová, rodačka z Prahy (5. 2. 1931) a čerstvá držitelka Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v oboru činohra.
Celý svůj profesní život spojila s jihočeskou scénou. Mezi roky 1953 a 2008 zde vystoupila v téměř 160 inscenacích. Od její Stázy ve Šrámkově Létě a Máti v McDonaghově Mrzáku inishmanském se rozprostírá plejáda hrdinek lidových postav z české klasiky (Jirásek, Tyl, Hrubín), ale “přehrála” se úspěšně i do rolí shakespearovských (Viola ve Večeru tříkrálovém, paní Hošková ve Veselých paničkách windsorských, Chůva v Romeovi a Julii). Její rolí tzv. erbovní se stala titulní postava Kitty Warrenové ve Shawově hořké komedii Živnost paní Warrenové (1975). Svůj neodolatelný - a diváky obzvlášť milovaný - smysl pro jevištní humor s přesně zacílenou komickou pointou uplatňovala zejména v rolích světového veseloherního repertoáru (Pasqua v Poprasku na laguně, Sostrata v Mandragoře, Fenisa v Chytrých milenkách, Ela Delahayová z Charleovy tety, Lady Brecknellová z komedie Jak je důležitě míti Filipa či Olympie Feraillová z Brouka v hlavě). S nemenším úspěchem ztvárnila ovšem i dlouhou řadu tzv. “vážných”, psychologicky komplikovanějších úloh. Za všechny připomeňme její další “velkou” Chůvu, tentokrát z Anouilhovy adaptace Antigony, či Andu z Šotolovy hry Možná je na střeše kůň. Škálu velkých komediálních rolí uzavřela nezapomenutelnými kreacemi v rolích tajnůstkářské Abby Brewsterové v Kesselringových Jezinkách a bezinkách a rozkošně hubaté paní Pollingerové ve veselohře Koncert Hermanna Bahra (1991).
Velkou popularitu v 60. a 70. letech získal mezi diváky i HEC (Herecký kabaret), jehož byla spiritus agens. Se svým manželem, členem činohry Josefem Bulíkem, a dalšími kolegy z HECu neúnavně rozdávali smích i v nejodlehlejších částech jihočeského regionu. Hana Bauerová vystoupila rovněž v historicky prvním televizním záznamu inscenace před otáčivým hledištěm v Českém Krumlově (Tvrdohlavá žena, 1967) a stala se i první Málinkou ve světové premiéře Hrubínovy Krásky a zvířete (tamtéž 1970). Na filmovém plátně se objevila i ve Vávrově zpracování Hrubínovy hry Srpnová neděle, v televizním seriálu Největší z pierotů Ivana Baladi či v oblíbeném Dobrodružství kriminalistiky Antonína Moskalyka. Neobvyklou, ale vítanou příležitost dal Haně Bauerové také hudební žánr: v průběhu let ztvárnila divadelní divu Corinu i klášterní Fortnýřku v operetě Mam'zelle Nitouche i Mirabelu ve Straussově Cikánském baronu.
Její kolegyně Daniela Bambasová na ni a na jejich společná léta na jevišti vzpomíná s radostí: “S Haničkou jsem na jevišti prožila krásné chvíle a spoustu legrace. Bylo těžké vydržet její pohled s tisíci rarášky v každém oku. Jednou se jí podařilo mě v Antigoně (s vervou její vlastní), omylem shodit z houpačky. Myslela jsem, že to nezvládnu. Pokaždé, když jsme se střetly pohledem, mi ti její rarášci celou situaci znovu přehráli.”
K 80. narozeninám Jihočeského divadla vyšla také půvabná knížka hereckých vzpomínek, historek a postřehů nazvaná Před oponou za oponou Jihočeského divadla, jejíž autorkou je právě Hana Bauerová. Jak v předmluvě této knihy poznamenala bývalá dramaturgyně Jihočeského divadla Alena Kožíková: ”Hanka se na svět z jeviště dívá živýma očima, šibalské jiskřičky se proměňují do ironie, upoutává diváka a nepustí jeho pozornost, temperamentně a chytře provádí svou postavu celou inscenací. Má to štěstí pro jeviště, že je osobností.”
S těmito slovy můžeme jen souhlasit.
KONTAKT
Jihočeské divadlo, Dr. Stejskala 424 / 19, 370 47 České Budějovice www.jihoceskedivadlo.cz / Mgr. Gabriela Veselá – marketing Jihočeského divadla
tel.: 776 642 335, gabriela.vesela@jihoceskedivadlo.
SouthBohemia Events Calendar |
General Partner |