Uměleckým šéfem opery bude od nové sezóny
Tomáš Ondřej Pilař
Pozice uměleckého šéfa souboru opery Jihočeského divadla se od 1. 9. 2020 ujme Tomáš Ondřej Pilař.
Tomáš Ondřej Pilař přichází s novou koncepcí vedení a rozvoje operního souboru. „Klíčovými hodnotami mého vidění opery Jihočeského divadla jsou „výjimečná kvalita, odvaha, otevřenost a nadčasovost“. Pod těmito vlajkami spatřuji cestu k mezinárodní divácké atraktivitě za současného důrazu na udržitelnost, ekonomickou stabilitu a hluboký osobní respekt ke členům souboru.”, doplňuje Tomáš Ondřej Pilař.
Koncepce hlouběji rozvíjí vize týkající se dramaturgie opery, otevřenosti souboru širším diváckým skupinám a jeho přítomnosti ve veřejném prostoru, rozvoje mezinárodních aktivit či zlepšení provozu opery. Mimo to se zaměřuje na užší spolupráci opery a Ateliéru 3D, logicky navazuje na jejich činnost a přichází s myšlenkou specifické programové linky pro diváky do 35 let.
„Dramaturgem opery bude nově její stávající šéf Tomáš Studený, jehož odborných kompetencí si nesmírně vážím a těším se na spolupráci s ním., dodává Pilař.
Tomáš Ondřej Pilař patří k nejvyhledávanějším mladým českým operním režisérům s více než sedmdesáti vlastními inscenacemi na svém kontě. Od roku 2014 byl šéfem plzeňské opery. Věnuje se přednáškové činnosti na mezinárodní úrovni, je autorem režií mnoha open-air a site specific představení. Časopis Forbes jej vyhodnotil jako jednoho z 30 pod 30, mladých lidí s mimořádnými profesními úspěchy. Je držitelem stipendia Bayreuther Festspiele, kulturní ceny města Plzně. Jeho inscenace Händelova oratoria Saul byla portálem operaplus.cz vyhodnocena jako nejlepší inscenace roku 2019. Je spoluzakladatelem a režisérem projektu „Noc s operou“.
Jeho inscenace jsou charakteristické dominantní vizuální složkou, detailní prací se světlem, temporytmem a spirituálním zaměřením. O tom se mohli přesvědčit v loňském roce nejen jihočeští diváci před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově. V Pilařově režii zde byla uvedena opera Turandot, která sklidila velký úspěch jak u diváků, tak u odborné kritiky.
|